söndag 8 februari 2009

Apotveksamt monopol


Varför har Apoteket monopol? Varför kan jag inte få köpa icke receptbelagd medicin och andra hjälpmedel i vanliga affärer? Till exempel finns nässprayer som består av bara koksaltlösning - inga häftiga substanser alls. Varför får jag inte köpa det i vanliga affärer?

Och varför kan jag inte få hämta ut min receptbelagda medicin i vanliga affärer? Nu kippar säkert en del efter andan; receptbelagd medicin är ju receptbelagd av en anledning, gubevars, och bör icke hanteras av vem som helst. Varför inte

Vad är det egentligen apotekspersonalen gör som gör dem oumbärliga i hanteringen av receptbelagd medicin? Förr i tiden blandade de en del häxbrygder själva, trillade tabletter och hade sig, men aldrig någon gång har de tillverkat något åt mig. De har hämtat en färdigpackad ask ur en låda. Innehållet har tillverkats och slutförpackats på en fabrik och det enda apotekaren gör är att bära den dess sista metrar fram till disken. På rekordlång tid.

Därefter håller apotekaren gärna ett tal om vad medicinen ska användas till, hur stor dos jag ska äta (enligt läkarens direktiv) och upplyser om eventuella biverkningar. Samma information har jag redan fått av läkaren. Dosen står på receptflärpen som klistrats på asken och alla tänkbara och otänkbara användningsområden och biverkningar står i den medföljande bipacksedeln. Så jag frågar igen: Varför kan jag inte få hämta min receptbelagda medicin i vanliga affärer?

Jag har aldrig förstått vad apotekspersonalen gör som de behöver sin utbildning till. För vem som helst får inte jobba på Apotek - det har jag förstått. Men det enda jag kan komma på är att tyda läkarens klotter, vilket är en imponerande bedrift som jag dock inte alls tror att man lär sig i skolbänken.

Vem vet - om Apoteket konkurrensutsattes kanske det skulle bli lite fart på personalen. Då kanske det inte skulle stå sju overksamma tanter bakom receptdisken och muttra medan köerna växer. De kanske till och med skulle känna sig tvungna att vara trevliga mot sina kunder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar