Pfizer bruker blant annet kjendiser, som f.eks fotballegenden Pelé og den tidligere presidentkadidaten i USA, Bob Dole, i markedsføringen av Viagra. I Norge resulterte denne strategien i et langt (og omdiskutert) intervju med Pelé i programmet Først & sist i beste sendetid 17. januar 2004 på NRK. [1]
I en rekke land har Viagra-fenomenet, kombinert med den interessen media har for kjendiser og seksualitet, ført til mer åpenhet om impotens, eller «erektil dysfunksjon», og livskvalitet. I markedsføringskretser har det ført til fornyet interesse for såkalt buzz marketing.
Viagra er sannsynligvis et av de produktene som hyppigst promoteres via spam.
Fra Viagra kom på markedet i 1998 er det lansert to konkurrerende og komplementerende legemidler i samme kategori: vardenafil (Levitra) og tadalafil (Cialis) (2003).
I 2004 ble verdien av legemiddelmarkedet for preparater mot erektil dysfunksjon anslått til 2,5 milliarder USD. Analytikere regner med at dette vil øke til 6 milliarder i løpet av 5–6 år. Pfizers patent på Viagra utløper i 2011.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar